Dagbok från Slovakien (Del 5)

13 maj 2011
Slovakien Visa större bild

Tyvärr har de sista rapporterna som våra ungdomar har skrivit från Slovakien försvunnit på något oförklarligt sätt. Därför gör jag, efter önskemål från våra deltagare, en sammanfattning av de sista dagarna.

Fredag 29 april

Stora delar av fredagen ägnades åt förberedelser av ”Slo-verige”-utställningen i deras stora kulturhus. Syftet med utställningen var att försöka visa upp likheter och skillnader mellan våra länder. Det fanns allt från folkdräkter och hantverk till varor och produkter. Vi hade också med oss typiska svenska maträtter, t.ex. hjortronsylt, messmör, knäckebröd, inlagd sill och köttbullar, som besökarna på utställningen fick smaka på. Bland gästerna fanns också Borgmästare och andra representanter från kommunledningen från de tre städer som var involverade i projektet.

Kvällen var lite av ”sista natten med gänget”. Det byttes gåvor och presenter, deltagarna skålade i champagne (alkoholfri) för att fira ett fantastiskt givande projekt, och det hela slutade med ett kramkalas som aldrig ville ta slut. Många av de slovakiska ungdomarna hade inte möjlighet att vara med under de sista dagarna så detta var deras finaldag. Det var en väldigt känsloladdad stund där inte ett öga var torrt. Fantastiskt vilken vänskap som ungdomarna byggt upp under några få dagar.

Lördag 30 april

Efter en tidig frukost åkte vi tåg till den största staden i Orava-distriktet, Zilina. Den resan var en fantastisk naturupplevelse. Tyvärr blev vi sittande i 3 timmar för att vänta på ett anslutningståg. Orsaken var en stor olycka i närheten av Bratislava som påverkade hela järnvägstrafiken. Som tur var fanns det många olika idéer hur man fördriver tiden mitt i ingenstans. Jag tror inte att någon hade tråkigt.

I Zilina fick vi bo på universitetsområdet, ett campus med 10 000 studenter. Efter en sen lunch åkte Sverre, Johanna och jag till Stadshuset för att träffa kommunledningen och berätta om vilka möjligheter ungdomarna har i Mora i fråga om inflytande och delaktighet. Det är faktiskt en stor skillnad mellan länderna. En bild som växt fram under veckan är att i Slovakien får ungdomar synas men inte höras.

På kvällen firade vi sista april. I alla fall var det ett försök av Slovakerna att vi skulle få genomföra vår Svenska tradition. Efter en lång promenad upp på ett berg kom vi fram till en ”kase”. Den var inte speciellt stor men perfekt för en ha en trevlig grillafton tillsammans.

Söndag 1 maj

Meningen var att vi skulle ut och vandra i bergen. Tyvärr hade det regnat under natten och ledarna ställde in utflykten på grund av de risker som det skulle innebära att gå på det blöta och slippriga underlaget. Istället åkte vi till ett slott som låg mycket vackert på en klippa. Det var en häftig upplevelse bl.a. tack vare ”skådespelare” i tidsenliga kläder som gjorde rundvandringen levande. De sköt med kanoner och gamla musköter, några fäktades med svärd, dansuppvisningar och en inblick i hur och varför man torterade sina medborgare på medeltiden är några exempel.

Efter den gemensamma middagen på kvällen fick vi ett erbjudande av Lucia att följa med till hennes ”klubb”, en källarlokal med en enkel servering och en scen. Hälften av gänget valde att följa med medan resten gick tillbaka till campus för att vila ut. Kvällen till ära hade man ordnat med en konsert med två lokala band. Tyvärr blev kvällen kort eftersom våra slovakiska vänner var tvungna att bryta upp redan klockan 20 för att hinna med sista tåget hem. Vi följde våra vänner till stationen för att ta farväl. I vänthallen förenades man i gruppkramar med tårarna rullande utför kinderna.

Måndag 2 maj

Det var inte många som kom till frukosten den sista dagen på utbytet. De flesta tog sovmorgon, medan det fanns några som passade på att gå på en sista shoppingrunda. När det var dags att gå på bussen för att åka till Krakows flygplats var det med ett visst vemod. Det var mycket känslor som än en gång släpptes lös.

Tisdag 3 maj

Tidigt på tisdag morgon kom vi hem till Mora efter 16 timmar på resande fot. Det var trötta men mycket nöjda ungdomar efter en resa full med upplevelser och intryck.

Under drygt en vecka har jag haft förmånen att få vara tillsammans med 15 helt fantastiska ungdomar. Trots tidiga mornar och sena kvällar, många och långa promenader, nya seder och bruk, har humöret och engagemanget varit på topp. Jag vill påstå att de är mycket goda exempel på ambassadörer för Mora.

Åke Nyström

Ungdomssamordnare

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 13 maj 2011.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Mora socken och Morastrand blev en kommun 1959?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post: