Allt att vinna – för alla

19 augusti 2015

I Mora är det alltid säsong; sommar, höst, vinter eller vår, det finns alltid något spännande att uppleva och göra.

Nu är vi mitt i Vasaloppets sommarvecka. En upplevelse som etablerades för bara sex år sedan och redan genererar över 60 miljoner kronor per år till näringslivet i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen. Om vi lägger ihop sommarveckan 2014 och vinterveckan 2015, blir den årliga omsättningen hissnande 287 miljoner kronor. Vasaloppet betyder mycket för Mora.

Mora och Vasaloppet är attraktivt – här är fakta som gör oss alla i Mora till vinnare

2014 kom nästan 20 0000 turister till regionen i samband med Vasaloppets sommarvecka. Tillsammans spenderade de cirka 61 miljoner kronor när de var här. Den största gruppen av besökare är ”svenska turister” sen kommer ”norska turister” och ”resten av världen”.

CykelVasa-2012
Cykelvasan 90

Upplevelser och friluftsliv i alla dess former är en vinnande trend och ”industri”

Idrottsturister ger stora intäkter och det börjar allt fler kommuner bli medvetna om. Här är Mora och Vasaloppet redan väl etablerat. Och det finns klara fakta om hur alla de övriga arrangemangen i sann Moraanda inom sport, fritid och kultur också skapar positiva starka kassaflöden. Något vi ska vara riktigt stolta över. Upplevelseindustrin är en ung och snabbt växande framtidsindustri som befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Konsumenternas utgifter för rekreation och kultur ökar men det gör deras förväntningar och krav på upplevelserna också. Man kan också se att allt större delar av samhället blir en del av upplevelseindustrin. Att leverera upplevelser eller att tillhandhålla en arena för upplevelser, exempelvis Vasaloppsarenan, blir allt mer centralt för Mora och många andra platser som konkurrerar om besökare och turismen. Också som medborgare, invånare, besökare och medarbetare är vi idag också ”upplevelsejägare”. Det ställer nya krav på oss, vi måste förstå vad som skapar upplevelsevärde, och lära oss mer om upplevelsens drivkrafter och trender. Allt för att Mora ska kunna vara en av de ledande platserna för upplevelser och friluftsliv även i framtiden.

Visste du att, om Vasaloppet:

Det genomsnittliga resesällskapet bestod av 6,3 personer. 93 % övernattade i samband med vistelsen och de spenderade 1184 kr per dygn. Deltagare från övriga utlandet stannade något längre än de svenska och norska.

Vasaloppet sommarvecka – vad gör du?

Är du deltagare, publik, funktionär, volontär, fan-klubb, medföljare, shoppare? Berätta om allt du är med om, upplever och vad du har vunnit på något sätt – berätta om det på www.varumarketmora.se eller tagga din bild på Instagram med #varumärketmora.

Vi ses i Vasaloppsarenan.

Jon Svensson, Marknads- och försäljningschef Vasaloppet

 

Dela med andra
  • Dela på Google
  • Dela på LinkedIn

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 19 augusti 2015.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... namnet Mora förekommer i skrift första gången 1325?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213