Hälsoinspiratörer inspirerades

20 november 2013

Ett par gånger om året bjuds kommunens hälsoinspiratörer in till en utbildningsdag. Eller snarare en halv dag, och den här gången var temat kommunikation.

Av de 110 hälsoinspiratörerna hade ungefär hälften infunnit sig till aulan i Mora folkhögskola där möblemanget direkt signalerade grupparbete. Men det kunde i så fall bara röra sig om en mindre anspråksfull variant, eftersom programmet innehöll ett par punkter som beräknades ta en timme vardera.

Hälsoinspiratörer Visa större bild

Så kommunicerar vi varumärket Mora

Kommunikation har tidigare inte behandlats på någon utbildningsdag men nu hade ämnet fått en alldeles särskild aktualitet. I juni tillträdde nämligen Viveka Leksell som Mora kommuns första kommunikationschef och nu var det naturligtvis lämpligt att hon fick berätta lite om sin syn på kommunikation i allmänhet och kommunens i synnerhet. Från skillnaden mellan information och kommunikation via värdegrunden till ledorden, de sistnämnda en kvintett som de flesta medarbetare knappast en känner till existensen av:

  • Närhet
  • Trygghet
  • Jämlikhet
  • Trivsel
  • Engagemang 

I kommunikationsvärlden är varumärke och varumärkesstrategi centrala begrepp. Mora anses ha ett starkt varumärke och grupperna fick i uppgift att fundera på tre saker som de ansåg skapar bilden av Mora. Föga förvånande var det Zorn, Vasaloppet och Dalahästen som nämndes mest, men även vattenkranar, knivar, kultur, naturen, sport, friluftsliv och Tomteland hade sina förespråkare.

- Att vårda varumärket Mora är ett ansvar som faller på alla invånare i kommunen.

Viveka Leksell Visa större bild
Viveka Leksell

När varumärket och bilden av Mora ska kommuniceras i olika sammanhang finns det ett antal kanaler att välja mellan. De flesta tillhörande någon av kategorierna print eller webb, men även evenemang och möten människor emellan spelar en viktig roll. Den interna kommunikationen, alltså den som sker i den kommunala organisationen, får ett välbehövligt tillskott när det nya intranätet tas i full drift någon gång under våren. Det är ett gemensamt projekt där även Orsa och Älvdalens kommuner deltar och där användarna äntligen får ett riktigt intranät att kommunicera i. Även Moras grafiska profil har uppdaterats och den kommer att fastställas inom kort av kommunstyrelsen.

Allvar bakom humorn

Kroppsspråket som effektivt instrument för kommunikation är välbekant, och en som utnyttjar det mer än de flesta är Britt-Liz Jönsson. En mångsysslare inom underhållningsbranschen sedan många år, fast förknippad med Sollerön även om hon numera bor i Orsa. Där hon till och med kan titulera sig teaterdirektör, eftersom hon där driver Teaterbaren med stor framgång. 

Hennes filosoferande kring kroppsspråk och presentationsteknik inför publik gav en intressant inblick i hur hon ser på sin sceniska verksamhet. Hennes viktigaste credo var:

  • Förberedelse (till exempel att veta vad man vill förmedla, att tekniken funkar, var man ska stå för att synas)
  • Riktning (Gå in, ta för dig, var tydlig)
  • Våga ta en paus
  • Ankare (hitta någon speciell person i publiken som kan ge energi tillbaka)
  • Publikens roll (Ska lyssna aktivt, vara snäll mot den som uppträder, artisten måste se alla)
Britt-Liz Visa större bild
Britt-Liz Jönsson
 

Men man ska inte glömma att ha bekväma skor och att lossa bältet i midjan.

- Spänningen runt magen är viktig, underströk hon.

Även om hon mest jobbar med humorn som vapen var hon tydlig med att allvaret alltid finns i botten. Hon skriver hela manus, men tyvärr glömmer hon dem rätt ofta när hon står på scenen. Repetitioner är inte hennes starka sida, i alla fall inte när det gäller monologerna.

- Musik däremot, det repeterar jag gärna.

Goda idéer slussas vidare

Det lilla grupparbetet dök upp mot slutet av eftermiddagen. Under fikat skulle det noteras ner har man gör som hälsoinspiratör på sin arbetsplats och om det är något grepp som visat sig särskilt lyckat. Dessutom ville hälsostrategen Marianne Karlsson Eriksson gärna veta hur man informerar sina medarbetare om Mora i rörelse. Uppgifterna samlade hon sedan in för sammanställning och därpå följande utskick till alla hälsoinspiratörer via mejl. 

 

Sven-Erik Nilsson

 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 20 november 2013.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... namnet Mora förekommer i skrift första gången 1325?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213