Tillsammans tar vi nästa steg för att utveckla Mora

26 mars 2015

referensgruppsmöte varumärke Visa större bild

Under onsdagen hölls ett första referensgruppsmöte kring arbetet med varumärket Mora. Deltagarna diskuterade hur ett platsvarumärke ska bidra till att skapa tillväxt för Mora.

Nästan 25 deltagare ​från det lokala näringslivet, kulturlivet, idrottsföreningar, lokalmedia, elever från S:t Mikaelskolan, politiker och kommuntjänstemän diskuterade tillsammans med varumärkesbyrån Identx hur arbetet med platsvarumärket Mora ska läggas upp och följas upp.

Jag är ny här i Mora och har precis börjat mitt jobb som VD på Siljans Chark. Varumärkesarbete är långsiktigt och det var ett utmärkt tillfälle för mig att ta del av det arbete som gjorts tidigare och samtidigt träffa många som representanter för Mora. Med mina tidigare erfarenheter från starka varumärken som Scan, Kronfågel och Arla hoppas jag att jag kommer kunna bidra till arbetet, säger Thomas Perkiö, VD Siljans Chark.

Arbetet med varumärket Mora landade 2012 i målbilden "Regionstaden Mora – för ett aktivt liv". Många var involverade och ett gediget arbete genomfördes. Med detta som utgångspunkt är tanken nu att ta fram en strategi för att tillsammans utveckla och kommunicera platsen vidare.

Konkret blir resultatet en så kallad varumärkesplattform, en självständig grafisk profil och en marknadsförings- och aktivitetsplan för att nå målbilden. Ett platsvarumärke ägs av alla på platsen och alla har en viktig del i arbetet med både framtagande av strategi och genomförande. Mora kommuns roll blir att vara en "katalysator" – en pådrivare som samordnar.

Varför behöver Mora utveckla sitt varumärke?

Mora behöver en tydlig kommunikativ strategi för att locka hit nya besökare och invånare. Mora är sedan länge ett starkt och känt varumärke. Men, konkurrensen hårdnar, det handlar om att kunna möta framtida utmaningar när det gäller tillväxt, arbetstillfällen, skatteunderlag och bibehållen samhällsservice. Vi behöver alla ta ansvar för att utveckla platsen Mora vidare, säger kommunikationschef Viveka Leksell.

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 26 mars 2015.

Sök på webbplatsen

Kontaktinformation

Visste du att....

... Mora socken och Morastrand blev en kommun 1959?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213