Moraflyget har två vinnare

20 maj 2013

Att driva lönsam trafik enbart på linjen Mora-Arlanda skulle inte fungera. Men Sveg-Mora-Arlanda gör det, tack vare Trafikverkets upphandling av regionalflyg.

På den svenska glesbygden är passagerarunderlaget oftast alltför litet för att ge flygbolagen lönsamhet. Men även därifrån finns behov av någorlunda snabba transporter till Stockholm. Sedan lång tid tillbaka upphandlas därför flygtrafik av staten, från vissa orter i inlandet till Arlanda, vilket ger passagerarna kraftigt subventionerade priser. Tidigare var det Rikstrafiken, sedan ett par år tillbaka är det Trafikverket som sköter upphandlingen.

Avies Visa större bild
Allan Soll är VD för Avies och Cerstin Böhlin (ursprungligen från Vika i Mora) är ansvarig för den svenska verksamheten.

Moras läge ger fördel

Mora anses ha goda förbindelser och kort restid med andra kommunikationsmedel och av den anledningen subventionerar staten ingen trafik Mora-Arlanda. Ändå flygs det här sedan många år och det är tack vare den staliga upphandlingen på sträckan Sveg-Arlanda. Den nuvarande perioden startade den 1 november 2011 och gäller i fyra år, alltså till och med den 31 oktober 2015. Kontraktet togs hem av Avies Svenska AB, i grunden ett estniskt bolag, till ett pris av 37.8 mkr. Bolaget vann för övrigt också upphandlingen Torsby-Arlanda, Hagfors-Arlanda och Pajala-Luleå.

Det finurliga i sammanhanget är att rutten Sveg-Arlanda i princip passerar rakt över Mora och därför kan Avies med Trafikverkets goda minne mellanlanda i Mora och plocka upp fler passagerare och därmed öka sina intäkter.

- Mora har faktiskt fler passagerare i genomsnitt än Sveg, beläggningen ligger på 50-60 % och den ökar gradvis, säger bolagets VD Allan Soll. Så det här en en bra lösning både för oss och för Mora. Samarbetet med flygplatsen fungerar fantastiskt bra, personelen är enormt serviceorienterad och förstår verkligen regionalflygets villkor. 

Regional- och affärsflyg

Avies flyger dessutom två upphandlade linjer i Estland, förutom den beställningstrafik som sköts med två affärsjet av typen Learjet 60 och en Hawker 750. Även ett propellerplan, BAe Jetstream, används för den affärsflyget och det är också den plantypen som flyger i Sverige. Med plats för 19 passagerare är det väl lämpat för våra regionala rutter.

- Förutom själva flygandet så sköter vi också flygplansunderhåll i bolaget. Våra affärsjet flyger över hela Europa och in i Asien till 145-150 olika städer årligen. 

På grund av ett överklagande i den senaste upphandlingen så fick Avies bara fem veckors förberedelse innan flygningarna skulle starta. Normalt vill man helst ha sex månader, men linjen kom igång trots allt och nu flyger man vidare.

- Vi tror nog att vi kommer att delta i nästa upphandling också, även om det alltid är lite mer komplext att driva flygtrafik utanför den egna hemmabasen, menar Allan Soll.

 

Sven-Erik Nilsson

 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 20 maj 2013.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Rumbo Mats Aronsson i Östnor redan på 1820-talet startade det som sannolikt var Ovansiljans första bankrörelse?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213