Näringsliv och kommun i gemensam aktion

30 september 2013
Gruppbild Visa större bild
Tidigarelägg Genomfart Mora kräver Erik Eriksson, Peter Karlsson, Bengt-Åke Rehn, Anna Hed, Pierre Bengtsson, Magnus Birkeholm och Paatrik Andersson.

Långa köer irriterar

Trafikverkets successiva nedprioritering av projektet Genomfart Mora har rört upp känslorna i Mora. I ett remissvar kräver därför näringslivet och kommunen en tidigareläggning för att minska trafikproblemen.

Det var när kommunrepresentanter träffade Mora Allmänna Industrigrupp (MAI-gruppen) som man kom överens om att agera tillsamman i frågan. Problemen med genomfartstrafiken i Mora är välbekanta och det gäller långt ifrån bara i Vasaloppstider. Köerna är långa även på vardagar i samband med bilresor till och från arbetsplatserna.

- Det är ett stort flöde även då och det har ökat med 10 % under de senaste fyra åren, säger samhällsplanerare Magnus Birkeholm.

Förskjuts allt längre fram i tiden

Moras geografiska läge, omgivet av vatten, i kombination med det faktum att både E45 och RV70 passerar genom centrum gör trafikförhållandena särskilt besvärliga. I synnerhet som Mora också är norra Dalarnas centrum för handel och näringsliv och dessutom kan glädjas åt en omfattande turism. För att komma till rätta med problemen har därför kommunen och Trafikverket tagit fram ett åtgärdsprogram som fått namnet Genomfart Mora. I det listas ett antal åtgärder för att underlätta trafikflödet och från början fanns Genomfart Mora med i verkets nationella plan för transportsystemet 2014-2016. Sedan har en förflyttning skett; först till 2017-2019 och det senaste beskedet är nu att projektet kan påbörjas först 2020-2025. Och det är det som fått Moras representanter att agera.

Trafikflöde Visa större bild
Trafikflöde över Noretbron 2012. Observera de tre topparna vid påsk, midsommar och jul. Och en rejäl nedgång på nyårsaftonen, verkar det som.

- Över Noretbron åker i genomsnitt 21 330 bilar varje vardagsdygn och det är fler än vad som åker över Öresundsbron, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt-Åke Rehn (S). Därför måste vi snarast få ett bättre trafikflöde genom Mora och det är tacksamt att näringslivet ställer upp helhjärtat bakom skrivelsen. Vår framtid är beroende av näringslivets utveckling och därför är det viktigt att transporterna fungerar.

20 företag har undertecknat

Patrik Andersson, VD för Siljans Chark ser också med oro på den nya tidsplanen:

- Vårt företag har mycket transporter till butiker och restauranger och den nedprioritering som nu skett gör att vi försvagas på marknaden. 

Hans oro för Trafikverkets planering delas av följande företag som undertecknat remissvaret: Ostnor AB, Siljan Chark AB, CW Lundberg Industri AB, Schneider Electric Sverige AB, Alo Center AB, Mora of Sweden AB, Mora Tool AB, MCM AB, Mora press- & Formverktyg AB, Mattsson Metal AB, Isotec i Mora AB, Mora Mast AB, Scanmast AB, Falk Lack AB, Jan Uddén AB, Pressmaster AB, Vasaloppet, Grönklittsgruppen, Mafi AB samt Orsa  Link AB.

 

Sven-Erik Nilsson

 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 30 september 2013.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... elektriciteten kom till Östnor 1916?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213