Ny förbifart gläder Vinäsborna

17 september 2010
Bilist nr 1
Otto Olsson blev först att trafikera den nyss invigda vägen. I bakgrunden syns lyckliga Vinäsbor.

I mer än 40 år har den diskuterats och nu är den äntligen klar. Slut på farlig genomfartstrafik i den trånga byn, där vägen mot Sollerön bitvis nästan snuddar vid bebyggelsen. 

Bra för trafiksäkerheten och miljön 

- Det här är en viktig livräddningsinsats, konstaterade ordföranden i Mora trafiksäkerhetsråd Stig Björk, när han blickade ut över den nya vägen som snart skulle invigas.

Själv hade han som vanligt färdats på motorcykel och kom också att bli förste MC-förare på den nya sträckan väster om Vinäs. Åtminstone officiellt, men ryktet visste berätta att en del provturer redan ägt rum sena kvällar i skydd av mörkret. Först den här dagen, alla kategorier, var dock paret Otto och Gertrud Olsson. Helt vanliga Morabor som besökt Sollerön och hamnat med sin bil i kön framför avspärrningen. De vinkades fram till det blå-gula bandet där Otto fick ta emot en chokladask av Lars Nord från Trafikverket och sedan bar det i sakta mak iväg bort mot Lomsmyren och E45.

Peter Helander och Lars Nord Visa större bild
Invigningstalade gjorde kommunalrådet
Peter Helander och Lars Nord
från Trafikverket.

Blandning av nytt och gammalt

Projekt Förbifart Vinäs består egentligen av två etapper. Den första färdigställdes i fjol och omfattar ca två kilometer befintlig väg från bron över Sundet mot Vinäs. Här har vägens breddats för att ge plats för oskyddade trafikanter, dessutom har den fått ny beläggning. Etapp två påbörjades i vår och utgör själva förbifarten väster om Vinäs, en sträcka på ca två och en halv kilometer fram till E45 vid Lomsmyren. Den delen består mestadels av nybruten väg, endast ett hundratal meter av den befintliga vägen mellan flygplatsen och Vinäs har utnyttjats.

Choklad till premiärbilisten Visa större bild
Premiärbilisten Otto Olsson uppvaktas
med en chokladask av Trafikverkets
representant Lars Nord.

- Vid sidan av inflygningenstråket över Lomsmyren var det väldigt blött där vi bröt ny väg och det gjorde att vi använda mycket berg som underlag, berättar projektledaren Lars-Erik Håkansson. 

Sammanlagt har de två etapperna kostat ca 30 mkr och av dem har Mora kommun bidragit med 3.65 mkr. Tre miljoner har gått rent allmänt till projektet medan 650 000 använts för att bredda vägen i etapp 1 så att de oskyddade trafikanterna kan färdas säkrare. De leds för övrigt in på den gamla vägen genom Vinäs eftersom det inte finns någon breddning i etapp 2.

Ett inte alldeles oomstritt projekt

För Vinäsborna var det här en stor dag som man kämpat länge för. Men den kom till slut, efter att arbetsplanen överklagats och bygget försenats mellan två och tre år bara av det skälet. Den 13 november i fjol gav dock regeringen klartecken till sträckningen utanför Vinäs. Det skedde efter uppvaktning från kommunalrådet Peter Helander (C) och sedan en protestlista med 700 namnunderskrifter mot överklagandet personligen inlämnats av representanter för byn.

Peter i cabben Visa större bild
En röd Pontiac Firebird, förmodligen av 1968 års modell, ledde en karavan av bilar från invigningsplatsen till E45. En resa på fem kilometer, tur och retur.

När Otto Olssons grå Volvo försvunnit startade en karavan av gamla fina bilar, huvudsakligen amerikanare, mot E45 där de vände och kom tillbaka för att därefter rulla vidare bort till Bärsgard i Vinäs där kaffe och smörgåstårta serverades. Många Vinäsbor hade deltagit i invigningen och nu begav också de  sig bort till Bärsgard för att låta sig väl undfägnas av det som bjöds.

Lite längre, lite snabbare och mycket säkrare, så kan den nya förbifarten kort karaktäriseras. Inte minst sommartid, när trafiken är tät till och från Sollerön, kommer Vinäsborna att uppskatta lugnet och friden som sänkt sig över byn.

 

Sven-Erik Nilsson

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 17 september 2010.

Sök på webbplatsen

Visste du att...

...IFK Mora fick sin första svenska mästare 1918? Det var Petrus Axelsson som vann skridsko 1 500 meter.

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213