SJ upphör med biljettförsäljning ombord

4 september 2012

Inter Ciity

Från och med 15 november upphör SJ med ombordförsäljning av biljetter. Då skall resenärerna ha giltig biljett vid ombordstigning.

– Efterfrågan på biljetter ombord minskar och utgör endast en procent av försäljningen. De flesta reseföretag i Sverige och Europa har redan upphört med ombordförsäljning, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

SJ kommer att informera resenärerna om förändringen bland annat via sj.se, informationsblad och dekaler ombord på SJs tåg. Resor med SJ Norrlandståg omfattas inte av förändringen. I de fall resenärer saknar biljett utgår en avgift på 1 900 kronor för SJ Snabbtåg och 1 200 kronor för övriga tåg.

En majoritet av alla tågbiljetter köps i dag via självbetjäning. SJ erbjuder en rad möjligheter till biljettköp: www.sj.se, telefon, biljettautomater, SJ Resebutiker, återförsäljare och ombud samt mobil.sj.se.

– Att sälja biljetter ombord tar tid och nu kan våra medarbetare använda den tiden till att ge service åt kunderna i stället, säger Dag Rosander.


 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 4 september 2012.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... den första skolundervisningen i Mora påbörjades 1643?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213