Tåg i Bergslagen förlänger avtalet med Tågkompaniet

1 september 2010
Tågkompaniet

- Vi är mycket nöjda med Tågkompaniet som operatör. Särskilt glädjande är den positiva resandeutvecklingen och vår förhoppning är att vi tillsammans kan fortsätta denna utveckling, säger Tåg i Bergslagens vd Hugo Oljemark.

Tågkompaniet har kört trafiken åt Tåg i Bergslagen sedan år 2004 när man tog över efter SJ AB. Under de sex åren har trafiken utökats med fler avgångar och ytterligare fordon har satts in i trafiken. Punktligheten har förbättrats och resandet har i nästan fördubblats under den period som Tågkompaniet kört trafiken.

– Förlängningen av trafikavtalet är ett kvitto på att Tåg i Bergslagen uppskattar våra ansträngningar att hålla en hög kvalitet och service gentemot resenärerna, och det vi är mycket glada för. Nu kan vi satsa långsiktigt för att locka ännu fler resenärer till tågen, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson.

Det som möjliggjort förlängningen av trafikavtalet är att Tåg i Bergslagen nyligen tecknat ett femårsavtal med Rikstrafiken om statsbidrag till trafiken i Bergslagen. Avtalet innebär bland annat att Rikstrafiken bidrar med 186 miljoner kronor till Tåg i Bergslagen AB för trafiken fram till december 2016.

– Vårt avtal med Rikstrafiken betyder att verksamheten kan fortsätta i samma omfattning som i dag, säger Hugo Oljemark.

Även resenärerna är mycket nöjda med Tågkompaniet som operatör. En undersökning som Rikstrafiken nyligen har genomfört visar att 87 procent av kunderna på linjerna 53 (Gävle–Borlänge–Mjölby) och 54 (Gävle–Avesta Krylbo–Hallsberg) är mycket nöjda med trafiken.

– Resultatet av de nöjd‐kund‐undersökningar som Rikstrafiken årligen genomför är viktiga för oss, säger Mats Gustafsson. Framför allt visar de att vi arbetar på rätt sätt med service till våra resenärer, men också områden som vi kan utveckla vidare. Vårt mål är att vara Sveriges bästa tågtrafikföretag, fortsätter Mats Gustafsson.

Tågkompaniet är uppstickaren på den svenska tågmarknaden och bildades år 1999. De kör i dag trafiken i Bergslagen på uppdrag av Tåg i Bergslagen, X‐tåget på uppdrag av X‐trafik och regional tågtrafik Värmland på uppdrag av Värmlandstrafik.

Tillsammans med danska DSB driver bolaget trafiken på Roslagsbanan i det gemensamt ägda dotterbolaget Roslagståg. Sedan år 2006 är Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till norska NSB.

Fakta om trafiken

Tåg i Bergslagen AB, som ägs av X‐trafik, Dalatrafik, Västmanlands lokaltrafik och Länstrafiken Örebro, ansvarar för tågtrafiken på följande sträckor:

  •  Gävle–Borlänge–Örebro–Mjölby
  •  Gävle–Avesta Krylbo–Hallsberg–Laxå
  •  Borlänge–Mora
  •  Borlänge–Malung
  •  Ludvika–Fagersta–Västerås
  •  Avesta Krylbo–Sala–Ransta–Västerås

Trafiken är upphandlad och utförs av Tågkompaniet på uppdrag av Tåg i Bergslagen AB. Trafiken finansieras med biljettintäkter och med bidrag från Rikstrafiken samt de fyra länstrafikbolag som äger Tåg i Bergslagen AB.

Antal tågavgångar per dygn: 120

Genomsnittlig punktlighet: 91 %

Antal resenärer per år: 2,8 miljoner

www.tagkompaniet.se

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 1 september 2010.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Sveriges första symaskinsfabrik startade i Östnor redan 1865? Den gick dock i konkurs tolv år senare på grund av att billigare amerikanska maskiner tog över marknaden.

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213