Laxen ömsar skinn

17 juli 2012
Arbete på laxen Visa större bild
Lite försnack innan det var dags att börja jobba.

Den gamla flottningsbåten som har sin hemmahamn vid kajen i Mora får i sommar en välbehövlig uppfräschning. Av frivilliga krafter som gillar ångbåtar.

Ingen brist på arbetskraft

I slutet av juni samlades en ansenlig styrka för att börja arbetet. Det var deltagare från vinterns två kurser; förarbevis och maskinkunskap, som ville ställa upp för att snygga till den något bedagade skönheten. Alla var naturligtvis inte där, för i så fall hade närmare 40 personer fått trängas ombord vilket gjort effektivt arbete omöjligt. Inte mindre än 24 personer har nämligen tagit förarbevis och 16 gått maskinutbildningen, några har för övrigt valt att utbilda sig både som navigatörer och maskinister. 

Skrapning Visa större bild
Styrhytten kräver mycket underarbete.

- Jag har dessutom 20 till som vill gå maskinistutbildningen i höst, berättade Agne Karlander som är experten på området.

Laxen med sina 16 meters längd var den största båten av de fem som tillhörde inventarierna från flottningsmuseet i Gysinge. Det som i fjol flyttades till Siljansfors skogsmuseum utanför Mora. Storleken och vikten, 32 ton, talade dock för att Laxen skulle ligga i sitt rätta element vid kajen i Mora. Utom vintertid, då ligger den förtöjd i öppet vatten i Leksand tillsammans med flera andra historiska stålbåtar.

I höstas gjordes en del arbeten i maskinrummet; luftpumpen renoverades, pannan provtrycktes i både varmt och kallt tillstånd, dessutom gicks ångmaskinen igenom och smörjdes inför den kommande säsongen.

Mycket kvar att snygga till

- Nu har det blivit hög tid att göra en yttre upprustning, hittills har vi bara skaffat en ny flagga att ha i aktern, sade Gösta Frost, ordförande i stiftelsen Siljansfors skogsmuseum. Vi fick med oss massor av färg från Gysinge, efter mycket letande hittade jag lagret inne i duschen och det ska vi nu använda oss av framöver.

Men först krävs underarbete och det var vad man sysslade med denna första arbetskväll. Överbyggnadens trä skrapades liksom plåten på taket, ankarspelet smordes och justerades för att nu bara nämna ett par av de åtgärder som ska genomföras under sommaren. Här några axplock ur listan:

  • Slipning och målning av däck
  • Extra tryckmätare i styrhytt
  • Extra vakummeter i maskinrum
  • Montering av brandsläckare
  • Tätning av packboxar i maskin
  • Uppriktning och målning av mantåg
  • Fjärrmanöver av ångvissla
  • Omdragning av el

Och mycket mer.......

Gösta och Agne Visa större bild
Agne Karlander och Gösta Frost är
är två huvudpersoner i sammanhanget.

Ingen passagerarbåt

Upprustningen av Laxen görs av rent museala skäl, några planer på kommersiell passagerartrafik finns inte i dagsläget.

- I så fall krävs besiktning varje år och en särskild försäkring, dessutom en skeppare med rätt behörighet, förklarar Gösta Frost. Och det skulle kosta 70 000 - 80 000 kronor per säsong. Men vi skulle kunna göra som man gör på ångbåten Tomten i Venjan, ta en frivillig avgift av dem som vill följa med. Eller också får vi väl sälja en varm korv för ett par hundra innan man får gå ombord.

Förstemaskinisten Agne Karlander är imponerad av Laxens fartegenskaper:

- När vi körde hem den till Mora från Leksand i förra veckan gick vi på halv gas med 4 kilos tryck i ångpannan. Då kan man tänka sig hur det blir när vi kommer att köra med 8 kilo. Förutom att den går bra är det också en väldigt vacker båt, tillägger han.

Någon brist på manskap kommer det alltså inte att finnas framöver, det har redan de första kurserna visat. Fler kommer som nämnts och i början av juli startar en helt ny där deltagarna får lära sig att köra och sköta en tändkulemotor. Anledningen är att en sex meter lång stålbåt utrustad med en sådan maskin ingår i flottan från Gysinge. Och självfallet ska den båten också kunna göra turer på Siljan. Då med det karaktäristiska dunket som bara en tändkulemotor kan åstadkomma.

 

Sven-Erik Nilsson

Ola och Anders Visa större bild
Två riktiga sjömän fanns med under kvällen. Ola Måspers (t.v.) är styrman på rutten Västeuropa - Västafrika och Anders Berglund pensionerad sjökapten som seglat på alla de stora haven. Numera nöjer han sig med Siljan.

 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 17 juli 2012.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... det första flygplanet i Mora kunde beskådas vid en flyguppvisning på Sandängarna 1913? Vid spakarna satt kapten H. Sundstedt.

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213