Med Våmhuskören till Minnesota

12 februari 2013
Anna Hed
Anna Hed överlämnar en gåva till sin kollega, borgmästare Greg Ardner i Mora, Minnesota.

Våmhuskören åkte till det stora landet i väster för att sjunga i svenskbygderna. Moras kommunalråd Anna Hed är en av körmedlemmarna och hon skrev en dagbok från resan. Då hon också träffade borgmästaren i Moras vänort som händelsevis också heter Mora.

Bakgrund
Projektet startade för ett och ett halvt år sedan. Gunilla Albertsdotter tyckte att det skulle vara roligt att göra en liknande resa som Candles gjorde 1998. Kören har sedan arbetat väldigt hårt med att få ihop pengarna till resan. De har bland annat sålt kläder, bakat skrållor och genomfört tre modevisningar i Våmhus bygdegård.

Resan
00:00 mellan den 8:e och 9:e gick bussen från Änglagården. Det var väl tilltaget i tid men det är bra att vara ute i god tid. Senast gick bussen sönder i Hedemora och det blev väldigt stressigt att hinna till Arlanda i tid. Det var inga problem att komma dit vi skulle på flygplatsen. Flygresan över Atlanten var 9 timmar lång och de allra flesta var mycket trötta vid ankomsten till Newarks flygplats. Flyget som skulle ta oss vidare till Minneapolis skulle gå från flygplatsen redan vid tre, men var försenat på grund av en kraftig snöstorm i Minneapolis. Det var tur eftersom det tog en evighet att komma igenom passkontrollen. Personalen på flygplatsen var allt annat än trevliga och tillmötesgående. Det fanns dock ett par undantag som gladde oss alla. Man kan dock säga att de var väldigt förtjusta i köer. En av flickorna hade det extra jobbigt och föll ihop på golvet i en av köerna och fick åka rullstol genom säkerhetskontrollen. Vi andra ångrade att vi med god aptit ätit upp allt som serverades på planet, när vi såg hur det gick till att bli körd i rullstol förbi hela den långa kön. Vid bokningen av våra flygbiljetter, var den mänskliga faktorn framme och spelat oss ett spratt. Gunilla och Helena skulle åka med ett senare flyg från Newark. Flyget lyfte så mot Minneapolis vid 17:05 för hela kören utom dem. Vi landade i Minneapolis strax efter kl 19:00.  Flickorna slår på sina telefoner och en av dem kommer ganska omgående fram och visar upp sms:et med innebörden att Gunillas och Helenas flyg blivit inställt så de skulle komma tidigt på måndag morgon.

Kören blev mottagen av Karin Heds släktingar från Watertown. De var där för att hämta upp handklapparna Karin och Lena. På plats fanns också Brian Larson som skulle hjälpa oss till vårt hotell. Väl framme på hotellet avnjöts en riktigt god middag i restaurangen. Alla somnade sedan ovaggade :-)

Måndag
På morgonen hämtade vi upp Gunilla och Helena som äntligen kommit till Minneapolis. Kören övade inför kommande konserter.

Tisdag
Hotellet vi bodde på var alldeles intill Mall of America och här skulle vår första uppsjungning ske. På ”mallen” hade de ett event som hette Holiday festival och vi var en av många som skulle uppträda där dagarna före jul. Det var lite krångel med teknik och annat men vi genomförde konserten i våra folkdräkter vilket uppskattades.

Kören hade samlat in pengar som skulle räcka till en gemensam måltid varje dag. Denna dag åt vi middag på ”mallen”.

Onsdag
Shopping, planering och karuseller stod på dagens schema. Många handlade julklappar och annat under denna dag. En del hade planering att göra med Brian. Mitt i ”mallen” ligger det nöjesfält. Om man handlar för ett visst belopp så fick man två åkband. Detta uppskattades av många körsångare – även några lite äldre.

På kvällen gemensam middag med Brian som hjälpt oss mycket med att få ihop programmet.

Torsdag - Luciadagen
Denna dag skulle vi lussa. Vi åkte med den kollektiva busstrafiken till två olika boenden för äldre. Det som var mycket roligt var att det också fanns barn (förskola) på samma boenden. Intressant modell.

Vi åkte till Mount Olivet Day Care center först. Det var ett hem för äldre kombinerat med förskola vilket fungerade mycket bra. Det var mycket uppskattat och de små barnen satt på golvet framför de äldre. Efter den luciakonserten fick vi skjuts av Brian, Kenneth som är Brians pappa och en annan chaufför från Centret till nästa hållpunkt som var ett ålderdomshem, Edina park plaze. Detta hem verkade vara för de som var välbärgade. Vår konsert var mycket uppskattad.

Efter konserten var flickorna mycket trötta och hungriga så vi gick till ett ställe en bit därifrån som hade Subway och Jerrys Deli. Därefter buss tillbaka till "mallen" och vila någon timme innan vi åt middag på Friday´s. Att äta på Friday´s var nostalgiskt då vi åt där flera gånger under vistelsen 1998. Många av oss gick sedan tillbaka till hotellet för att packa inför kommande vistelse i Mora.

Fredag
Tidig start på dagen och hela surven åkte tåg Downtown Minneapolis till Aspen suites hotelldär vi lämnade stora delar av bagaget för att få plats i bilarna vi hade hyrt under helgen. Vi promenerade ett par kvarter till Avis Downtown där vi hämtade fyra bilar. Färden gick så vidare mot Chisago lake Center city där Bob Parker och kyrkan där. Bob och hans vänner tog oss runt på en sightseeing runt svenskbygderna och visade bl.a statyn av Vilhelm Moberg. Moberg tillbringade mycket tid här när han skrev sina böcker om Karl-Oskar och Kristina. På statyn har han en cykel och det beror på att han cyklade runt dessa trakter när han gjorde sin research. Bland en massa annat besökte vi också en skola innan vi åkte tillbaka till kyrkan, eller snarare nära kyrkan i Chisago lake Center City där vi åt på en liten pittoresk restaurant. Därefter gick vi tillbaka till Chisago lake lutheran church Center city där vi genomförde en mycket uppskattad konsert i våra folkdräkter. Efteråt umgicks vi med församlingsborna över en "fika". Det blev sedan en sen avfärd till Mora där vi checkade in på AmericInn.

Lördag
Frukost innan Gordon Hallstrom kom till receptionen och berättade en mycket intressant historia om sitt ursprung och om Mora samt hur staden uppkom. Han gjorde det på svenska!!! Vi åkte sedan ut på en sightseeing runt staden. Vi stannade sedan hos Marilyn och Bob Johnsson där hela gruppen fikade. Vi var mycket imponerade över att de bjöd in en hel kör till sitt hem. Snabbmat på Mc Donald´s innan vi åkte tillbaka till hotellet för att hämta upp Lucia-kläder. Färden gick sedan mot Calvary Lutheran ELCA där vi skulle sjunga under en Luciahögtid. Uppsjungning först innan det var dags för ”Smorgåsbord” som amerikanerna kallar det. Det var rätter av alla de slag och flickorna åt med god aptit.

Denna dag skulle församlingen kröna sin Lucia. Vi började med att sjunga in henne innan det var vår tur att äntra scenen. Publiken verkade även denna gång hänförd av vårt framträdande. Efteråt var det fika och mingel igen. Vår nyfunne vän Gordon tackade igen och vi tackade honom. Det var många trevliga människor på plats och alla vill berätta om sina svenska släktingar och vänner. Här är man stolt över sitt svenska ursprung.

Mora är vänort med Mora i Sverige så Anna Hed passade på att träffa borgmästaren Greg Ardner som var på plats för att lyssna på oss. Ardner uppskattade besöket mycket och det blev ett intressant möte. Anna lämnade gåvor från Mora och Ardner lämnade julhälsningar tillbaka.

Söndag
Revelj 05:45, på med dräkterna, frukost och samling 07:10 innan avfärd till Grace Lutheran ELCA. Mycket snabb uppsjungning och övning inför de två gudstjänsterna vi skulle medverka i. Denna kyrka liksom den vi besökte under gårdagen, besöktes även under besöket 1998.

Alla åkte sedan tillbaka till hotellet och bytte om för att vara startklara så fort som möjligt inför återfärden till Minneapolis. Vi stannade till en stund på North Brands outlet där det blev utfodring och lite julklappshandling.

Efter shoppingen följde nästan hela gänget med hem till Pat Matsson. Hemma hos Pat fick vi tacos och umgicks med familjen vilket var mycket trevligt. Sent omsider åkte vi till hotellet.

Måndag
Tidig revelj 06:45 för de stackars chaufförerna som lämnade in bilarna före frukost. Efter frukost var det fritt fram till kl 12. Minneapolis har fantastiska skyways som är byggda ovan jord runt och i hela Downtown Minneapolis. Inga jackor eller ytterkläder är nödvändiga i den här staden. En del valde att strosa runt i skyways medan andra tog sovmorgon eller tog ett bad i hotellets pool.

Alla samlades kl. 12 för att åka till Mall of America där vi genomförde en Lucia-konsert. Samtliga bytte sedan om i expressfart för att vi skulle hinna på bussen till Southdale Mall. Väl på plats i Southdale var inget förberett och det verkade som att ingen visste att vi skulle komma. Brian som hade planerat det hela var inte så glad åt det hela. Vi fick dock tillåtelse att framträda en stund helt spontant i den öppna entréytan. Akustiken där inne var fantastisk och många sade att det var vårt bästa framträdande hittills. Efter detta bejublade framträdande gick vi till Cheesecake factory där vi inmundigade dagens middag.

Tisdag
Sovmorgon till klockan 8. Frukosten inmundigades till klockan 9. Många av flickorna åkte tillbaka till "mallen" för att göra den sista shoppingrundan inför hemresan. Sista kvällen avnjöts en god middag på Zelo som ligger i restaurangen är väldigt populär så vi hade tur som fick boka bord där. stadskärnan. Mycket god mat serverades och alla var nöjda och glada.
En spännande och rolig resa närmade sig slutet och de flesta längtade hem till nära och kära.

Onsdag
Frukost och packning av det sista samt letande efter försvunnen keps innan vi gick till tåget. Tåget tog en halvtimme in till flygplatsen där vi anlände i god tid. Vägning av väskor samt omfördelning av packning innan vi checkade in väskorna och gick igenom säkerhetsgaten. Som vanligt mycket lång kö och långsamt men vi kom till slut igenom. Lunch på schemat innan vi gick till gaten och på planet som var en halvtimme försenat.

Planet landade i Chicago och där blev det mycket stressigt att komma med planet till Sverige. Efter att vi sprungit, åkt med tåg och gåt igenom ytterligare en säkerhetskontroll kom vi med planet. Nu bar det av hemåt.

Anna Hed

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 12 februari 2013.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... 16 personer dömdes till döden i Mora vid häxprocessen 1669?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post: