Positiva tongångar i besöksnäringen

1 oktober 2012

Dålig sommar - fast ändå bra

Framtidsoptimismen var påtaglig när de stora aktörerna intog scenen i FM Mattsson Arenas pub. "Mingel och hockeykväll" stod det på kvällens program och inte mindre än 120 näringslivsrepresentanter hade anmält sig för att bli bjudna på föredrag, lätt förtäring och en avslutande hockeymatch. Allt enligt en beprövad mall som blivit mycket uppskattad.

Ämnet den här gången var en summering av sommaren och en titt in i framtiden. Och även om sommaren för de allra flesta semesterfirare är ihågkommen som tämligen tråkig vädermässigt hade aktörerna i näringen inte mycket att klaga på. Tonen slogs an redan i inledningsanförandet av Birgitta Pettersson, VD i Siljan Turism AB:

- Vi har klarat oss bra i Siljansområdet, trots regnet. Men ett undantag är naturligtvis Leksands Sommarland som tappat stort på grund av vädret.

Mikbik
Själva matchen var en ganska tråkig tillställning där Mora IK gjorde en blek insats. Förlusten skrevs så småningom till 0-2.

Uppåt för Grönklitt

Först ut bland anläggningarna var Grönklittsgruppen, representerad av marknadschefen Mari Tara och chefen för Tomteland Nicklas Lind.

- En rekordsommar, konstaterade Mari Tara. Totalt ökade Grönklittsgruppen  besöksantalet med 13 % och i dagsläget ligger vinterbokningarna på +26 %. Björnparken lyfte med 16 %, Rättviks camping med 4 % och Orsa camping med 9 %. Även Orsa camping ser ut att gå mot en bra vinter, eftersom vi har 38 % fler bokningar än vid samma tid i fjol. Och anläggningen i Tänndalen som får en ny skilodge ligger 40 % upp så här långt.

Till Grönklittsgruppen hör också Tomteland i Mora. Nicklas Lind kunde också han konstatera att sommaren varit en stor succé.

- Faktiskt den bästa på många år med 28 000 besökare i juli. Tomteland fungerar bäst när det är mulet, så därför har vi haft stor nytta av vädret. Till vintern fortsätter vi vår satsning på att locka till oss ryska gäster, dessutom firar Midvinterblot tioårsjubileum med 15 föreställningar i november och december.

Vasaloppet ökar, både på barmark och snö 

Vasaloppsorganisationens satsning på sommarevenemang har blivit en formidabel succé och i år kunde CykelVasan lägga ett nytt anmälningsrekord till handlingarna. De 9 000 platserna till sträckan Sälen-Mora såldes snabbt ut och därför har man ökat antalet till 12 000 inför 2013. Och när platserna släpptes för ett par veckor sedan tog det bara 26 minuter innan allt var slutsålt.

- Och vi har dessutom 2 000 på väntelistan, sade Anders Selling, ny VD för Vasaloppet sedan den första september. Men vi har naturligtvis platser kvar  till de kortare loppen.

Den turistekonomiska effekten av Vasaloppets alla arrangemang uppskattar han till ca 250 mkr i de tre kommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora. Bara sommararrangemangen bidrar med 60 mkr.

- Till vår vintervecka har vi redan 48 000 anmälda och det är en ökning med 28 % jämfört med samma tidpunkt i fjol. Vasaloppet har varit fullt sedan länge och nu är också StafettVasan full, medan TjejVasan och Öppet Spår på söndagen börjar bli fulltecknade.

Den ständiga utvecklingen av varumärket Vasaloppet med motionsarrangemang både vinter och sommar har varit ett framgångskoncept. Något som den nya marknadschefen Jon Svensson nu har att utveckla än mer i framtiden:

- Det handlar om motion och hälsa, besöksnäring och idrotten, förklarar han. Det är utifrån dessa tre begrepp som vi ska ta oss vidare. Och det gör vi bland annat genom vårt samarbete med de tre Vasaloppskommunerna i utvecklingen av VasaloppsArenan. 

Kulturell högsommar

Zornsamlingarna lockar naturligtvis besökare året runt, men en halvdålig sommar ger alltid en extra skjuts åt intäkterna. Har man sedan en intressant sommarutställning som komplement till Zorn så lyfter det siffrorna än mer. I år ställde man ut verk av den för allmänheten tämligen okända akvarellmålaren Julia Beck och museidirektören Johan Cederlund hade väl sina tvivel om hur det skulle gå:

- Men det gick över förväntan, medgav han. Vi hade mer än 50 000 besökare och till en del berodde det naturligtvis på vädret som lämpade sig väl för museibesök.

I mitten av december öppnar vinterutställningen och den utformas som en konstnärlig match mellan Anders Zorn och Peter Johansson. Zorns motståndare kommer ursprungligen från Sälen och har blivit känd för sin okonventionella, och ibland kontroversiella, syn på Dalarnas självbild. Även sommarprogrammet 2013 är spikat. Då intar illustratören Björn Berg museet med en utställning inriktad på barn, eftersom Emil i Lönneberga då fyller 50 år. En figur som han illustrerat i Astrid Lindgrens böcker och där återfinns en del av de 30 000 teckningar som han producerade under sin livstid.

 

Sven-Erik Nilsson

 

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 1 oktober 2012.

Sök på webbplatsen

Visste du att...

.... Vasaloppet blev 1925 Sveriges Radios första direktsända idrottsevenemang utanför Stockholm?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213