Turismens betydelse för Mora

29 oktober 2009
Tingsnäsbadet Visa större bild
Högsommardag på Tingsnäsbadet.

En färsk rankning visar turismens ekonomiska styrka i Sveriges kommuner. Som väntat placerar sig Mora högt, men ännu högre hamnar Malung-Sälen och Älvdalen.

Undersökningen har gjorts av Handelns Utredningsinstitut (HUI) på uppdrag av  Sveriges Hotell- & Restaurangföretagare (SHR), Svensk Handel och American Express. Avsikten har varit att rangordna kommuner - och län - efter hur stor betydelse turismen har för den lokala och regionala ekonomin.

Allt är relativt

Det handlar alltså inte om var turismen är störst i absoluta tal, varken ekonomiskt eller besöksmässigt. Då skulle givetvis storstäderna dominera, men i det här fallet återfinns de inte ens bland de 100 kommuner som listan omfattar.

Det statistiska underlaget har hämtats från flera olika källor och totalt redovisas  nio olika variabler, alla viktiga indikatorer på de ekonomiska flöden som blir effekten av turism och resande.

De nio variablerna

  • Detaljhandelns omsättning
  • Restaurangernas omsättning
  • Hotell- och campinganläggningars omsättning
  • Drivmedelsförsäljning
  • Antalet fritidshus
  • Antalet gästnätter (avser hotell, stugbyar och vandrarhem)
  • Andelen utländska gästnätter (avser hotell, stugbyar och restauranger)
  • Antalet gästnätter vid campinganläggningar (avser 2007)
  • Antalet gästnätter i gästhamnar

Dessa nio variabler sammanvägs, indexeras efter folkmängd i respektive kommun och därefter rankas kommunerna från 1 till 290. I undersökningen presenteras dock bara de 100 första.

 

Topp 13 och Dalarnas kommuner

 

Kommun

Rankning 2008

Rankning 2007

Förändring i placering

Strömstad 1 1 0
Malung-Sälen 2 4 2
Tanum 3 3 0
Åre 3 2 -1
Härjedalen 5 5 0
Älvdalen 6 6 0
Storuman 7 7 0
Sotenäs 8 8 0
Arjeplog 8 9 1
Arvidsjaur 10 14 4
Kiruna 11 9 -2
Borgholm 12 11 -1
Mora 13 11 -2
Orsa 20 28 8
Rättvik 23 25 2
Leksand 27 30 3
Ludvika 49 57 8
Borlänge 78 104 26

Mora på plats 13

Att Malung-Sälen och Älvdalen ligger ännu högre kan tillskrivas Sälen och Idre, två stora vinterturistområden i två små kommuner. Mora har fördelen av två säsonger men är större och saknar ett riktigt stort dragplåster. Av siffrorna framgår också att Mora är den enda Dalakommun som tappat placering sedan 2007. En rejäl språng har däremot Borlänge gjort, från plats 104 till nummer 78 på listan. Här spelar säkert shoppingturismen en stor roll.

Genom att studera resultaten för kommunen under en följd av år kan man alltså se hur det ekonomiska utfallet från turismen utvecklas i relativa termer. Samma sak gäller för länen. Av de 21 som finns i Sverige ligger Dalarna den här gången på delad femte plats tillsammans med Kalmar, Västra Götaland och Värmland. Stockholm och Norrbotten delar tredje plats och Gotland och Jämtland samsas om första plats.

 

Sven-Erik Nilsson

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 29 oktober 2009.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Vasamonumentet i Mora invigdes 1860, på den plats där Gustav Vasa enligt sägnen gömde sig i en källare undan sin förföljare?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213