Världspremiär i fäders spår

3 juli 2009

Då körs för första gången CykelVasan, ett motionslopp där åkarna kan välja mellan tre distanser; 90 km, 45 km eller 30 km. Bortsett från tävlingsklassen är det inget renodlat MTB-lopp, även om en mountainbike gör resan avsevärt behagligare. Banornas längd ger klara indikationer om att det i princip handlar om att cykla Vasaloppet, HalvVasan och KortVasan/TjejVasan.

I välbekanta spår

Men en del avvikelser finns förstås, särskilt på den långa banan. Den går till 31 % på asfalt, 26 % på grus och 43 % på skogsvägar och stigar. De kortare banorna går i större utsträckning i Vasaloppsspåret, för 30 km-loppet exempelvis 74 %.

VasaloppsArenan kallas numera de olika sträckningarna mellan Sälen och Mora vilket antyder att de ska utnyttjas till fler ändamål än bara skidåkning. Ett exempel är det nya cykelloppet som man hoppas i år ska locka 3 000 deltagare i de fyra klasserna 90 km tävling, 90 km motion, 45 km motion och 20 km motion.

Stort redan första året

- I början av juli hade vi redan passerat 1 000 deltagare, säger informationschefen Per Strid. Och med tanke på att anmälningarna till cykellopp brukar komma in sent så har vi gott hopp om att nå målet. Som också utgör taket det första året. När vi har passerat 1 300-1 400 deltagare är vi i alla fall Sveriges största MTB-lopp.

Från Vasaloppshåll tror man att loppet ska kunna växa betydligt i framtiden. Ett flerdagsarrangemang och något som liknar Vasaloppsveckan hägrar i framtiden. Man sneglar naturligtvis på Birkebeinerrittet i Norge som en gång började med drygt 1 000 deltagare och nu har ett tak på 16 000. Och de platserna säljs ut snabbare än till vilken popkonsert som helst. 

Ungefär 200 000 kronor har satsats på markförbättrande åtgärder för CykelVasan. Man har medvetet valt partier som passar för cykling, dessutom har en 1 300 meter ny väg anlagts före Mångsbodarna.

- Från markägarhåll har vi bara fått positiva reaktioner, berättar Tommy Höglund, Vasaloppets sportchef. Visserligen är Vasaloppsspåret ett naturreservat, men i skrivningarna finns inget nämnt om cykellopp så därför har vi kontaktat alla berörda. Det har också varit självklart i de fall vi har dragit banan över tomtmark.

Samarbete ger styrka

För att allt ska bli rätt redan från början har man knutit kunnigt folk till sig. Det visar sig bland annat på sponsorsidan där flera företag i cykelbranschen finns med. Värd och huvudsponsor är Eurosport och då finns naturligtvis cykelhabituén Roberto Vacchi med bilden. Sponsor och rådgivare är också organisationen Sweden Mountainbike som flyttat avresan till VM i Australien några dagar framåt för att hela truppen ska kunna åka CykelVasan.

För eliten finns för övrigt en alldeles särskild lockelse genom att åkarna tävlar om 100 000 kronor i prispengar. En försvarlig summa i MTB-sammanhang. Inte bara elitcyklister startar, ett längdåkningsläger för skidåkare avslutas i Sälen den helgen och sista uppgiften för deltagarna där blir att cykla ner till Mora. I tävlingsklassen, så klart.

Mycket känns igen från vinterveckan

I Vasaloppssammanhang finns en några begrepp som är närmast sakrosankta. Exempelvis blåbärssoppa, lagerkrans, kransmas och kranskulla. De kommer också att återfinnas i CykelVasan, något annat har aldrig varit på tal.

Vasaloppskontrollerna har sin givna funktion som också kommer att utnyttjas. Mångsbodarna, Evertsberg och Hökberg erbjuder full service, medan Smågan, Risberg, Oxberg och Eldris har en mer begränsad meny.

Ett stort antal funktionärer krävs för ett sådant här arrangemang och lyckligtvis har många av de som ställer upp vintertid sagt sig vara villiga att göra det nu också. Stor hjälp får man även från MC-klubben Red Wings i Mora som ska se till att trafiken fungerar under loppet och dessutom fungera som föråkare.

- Sammanlagt har vi ett 90-tal trafikvakter ute efter banan, förklarar Tommy Höglund. Den korsar Vasaloppsvägen flera gånger, vi har också enkelriktat sträckan Fiskarheden-Evertsberg och där gäller parkeringsförbud.

Nyheter i VasaStafetten

Efter CykelVasan den 16 augusti dröjer det en knapp vecka till VasaStafetten den 22 augusti. Den springs för nittonde året i rad och för andra året i Vasaloppets regi. 

- Vi räknar med att få ungefär 300 startande tiomannalag, alltså 3 000 löpare totalt, säger tävlingsledaren Staffan Larsson. 

Som i år har en del nyheter att berätta om.

- Loppet är flyttat två veckor framåt i tiden och det gör att vi inte ligger i slutet av den stora semesterperioden. Fjolårets framgång med släktlag har i år byggts ut med företagslag och klubblag. I dessa lagtyper ska nio av tio deltagare tillhöra samma gäng, endast en utomstående tillåts. För släktlagen gäller att släktskapet ska vara lägst på kusinnivå.

I fjol kom också penningpriser till VasaStafetten. Snabbaste herre och dam på den längsta och mest prestigefyllda sträckan, Evertsberg-Oxberg (15 km), vinner 5 000 kronor. Segrande herr- och damlag får 15 000 kronor medan den tredje klassen, mixed, får nöja sig med 10 000 kronor.

- Sedan har vi ungefär 800 utlottningspriser också, tillägger Staffan Larsson.

Asfaltlöpning går inte helt att undvika i VasaStafetten, men i år blir den delen ungefär fyra kilometer mindre tack vare att stiftelsen Vasaloppsleden lagt spänger på de blöta partierna innan Mångsbodarna.

Den sista sträckans löpare kommer i år att springa en lite annorlunda bana just före upploppsrakan.

- Vi vill försöka skapa lite mer feststämning och därför utnyttjar vi gränderna i Lisselby.

 

Sven-Erik Nilsson 

 

 

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 3 juli 2009.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Mora socken och Morastrand blev en kommun 1959?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213