Varumärket Mora

Hållbara satsningar en framtidsfråga

Den utvecklingsresa som många företag befinner sig i är den mot en mer hållbar affärsmodell. Kunders förväntningar och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett hållbart sätt - och som kan berätta om det - har framtiden för sig.

Mora Bryggeri är ett av Moras många företag som förstår vikten av en hållbar utveckling för en långsiktig lönsamhet. Dels för att behålla stora kontrakt och dels för att stärka varumärket mot slutkonsument. Tillsammans med Almi har de påbörjat en hållbarhetsdialog för att välja rätt insatser för att utveckla sitt hållbarhetsarbete.

Ida Ryentorp är affärschef på Almi GävleDala och tillsammans med kollegan Per Hellberg är hon på besök i familjebryggeriet för att följa upp det första mötet i Hållbarhetsdialogen tillsammans med Ellinor Andersson Stridh.

– Hållbarhetsdialogen riktar sig till privatägda små- och medelstora företag som vill kickstarta eller accelerera hållbarhetsarbetet. Almis uppdrag är att stötta små och medelstora bolag för att bli lönsamma, både med rådgivning och kapital. Allt vårt arbete grundar sig i att företag ska utvecklas och överleva, Dalarna ska vara en plats att leva och bo på. Vi behöver lönsamma företag i regionen och hållbarhet driver lönsamhet, säger Ida.

Hållbarhetsdialogen är Almis första insats med fokus på företagens tankar runt hållbarhet. Den är kostnadsfri och kan sedan byggas på för att ge företaget en tydlig bild av vilka steg som är viktiga för företaget att ta och vad man kan påverka. Ida och Ellinor har haft en första träff och påbörjat arbetet med att identifiera viktiga områden för verksamheten.

– Vi har gått igenom hur ett systematiskt hållbarhetsarbete kan skapa nya affärsvärden gällande miljömässiga-, ekonomiska- och sociala frågor, säger Ida.

Genom dialogen får man även ett kunskapslyft med koppling till relevanta hållbarhetsmål i Agenda 2030, som är FN:s globala handlingsplan med mål för omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet.

– Genom arbetet kan man bli konkret i olika frågor och ta till vara på nya hållbarhetsinitiativ. Man får se hela arbetet som ett lärande och hitta sina sätt att mäta förflyttningen. Ett seriöst hållbarhetsarbete bidrar till att kunder och leverantörer upplever ett mervärde, vilket stärker varumärket, säger Ida.

Regelverk att följa

Bryggeribranschen har stora krav på att jobba hållbart och Mora Bryggeri har kommit långt i sitt arbete, allt från val av leverantörer och certifiering till effektiva transporter och återvinning.
Att följa regelverk är en kvalitetsäkring och förutsättning för att vara kvar i branschen.
– Vi innehar certifikatet IP Livsmedel som visar att vår produktion lever upp till de krav som finns för säkra livsmedel.Genom märkning på flaskorna jobbar vi nu med spårbarhet, då vi dokumenterar datum för tappning och vilka råvararor vi har använt.
– Det nya EU-kravet på att korken ska sitta kvar på plastringen på PET-flaskor är något vi jobbat med den senaste tiden.

Cirkulära lösningar

En förutsättning att vara lönsam är att driva bolaget med ekonomisk hållbarhet.
– Genom att fokusera på cirkulära lösningar finns det besparingar att hämta, både ekonomiska och miljömässiga, säger Ida som själv har bakgrund inom bryggerinäringen.
Vid ölproduktion kan man återanvända jästen till nästa batch och därmed spara på kostnader för jäst, frakter och produktionstid. När jästen har producerat alkohol, klumpar den ihop sig och lägger sig i den konformade botten av tanken och är startklar för en ny jäsningsprocess.
– När vi ligger rätt i produktionen återanvänder vi jästen. Det innebär att vi sparar in en betydande kostnad och tid, då vi inte behöver vänta på att det ska börja bubbla, säger Ellinor.
All hantering i produktionen har höga krav på hygien och för att behålla kvaliteten måste jästen återanvändas omgående. Att korta ledtider, effektivisera transporter och minimera svinn är något alla företag inom tillverkning strävar mot.
– Ett sätt är att skapa personalinitiativ för att synliggöra och öka medvetenheten när det gäller kostnader. Det gäller att uppmuntra till ett beteende till att minska förluster, små som stora, säger Per Hellberg som har bakgrund inom tillverkningsindustrin.

Social hållbarhet

Jämställdhet är en viktig fråga för social hållbarhet och det är något bryggeriet redan har uppnått. Här arbetar nämligen 50/50 kvinnor och män.
– Företag som är jämställda går bättre, då olika styrkor mellan könen ger bra dynamik. Vi arbetar mycket med att skapa en "vi känsla" och hjälpa varandra där det behövs, säger Ellinor.

Stolthet för bygden

Lokalt engagemang för orten är något som bryggeriet värdesätter och ser som en stor del i hållbarhetsarbetet. Vi är med och bygger stoltheten för bygden genom att samarbeta med flera lokala föreningar och lokala företag.
– Genom subvention av våra produkter kan vi öka både öka synligheten och stötta det lokala företags- och föreningslivet. Det är varje val konsumenterna gör som bidrar att vi kan fortsätta brygga våra goda drycker på hemmaplan, summerar Ellinor.

Ellinor Andersson Stridh (tv) och Ida Ryentorp (th) har utbyte av varandra i både hållbarhetsfrågor och bryggerikunskap. Ida har nämligen egen erfarenhet av att driva bryggeriföretag.
Uppdaterad: 23 september, 2024
Facebook Twitter Linkedin