Varumärket Mora

Vision 50/50 ska locka fler tjejer till golfbanan

Mora Golfklubb är i startgroparna för Golfförbundets klubbutvecklingsprogram Vision 50/50, som är ett jämställdsarbete för golfklubbar i Sverige. Syftet är att ge förutsättningar för att öka antalet tjejer i alla åldrar bland spelare och i ledande positioner.

Vision 50/50 initierades av Svenska Golfförbundets styrelse 2013. Förändringsarbetet är långsiktigt för att öka antalet kvinnor inom golfen, både som spelare och i ledande positioner. Ett av målen till 2020 är att 200 klubbar ska ha påbörjat ett förändringsarbete enligt Vision 50/50. Mora Golfklubb är en av de klubbar som beslutat att delta i detta.
– I dag är fördelningen 70/30 mellan män och kvinnor i Mora Golfklubb, precis som det ser ut på många andra klubbar i Sverige. Vi på Mora GK behöver titta närmare på vår egen golfklubb, vad kan vi göra och vad kan vi förbättra? Genom en digital plattform kommer vi arbeta oss igenom olika ronder med handledning från Svenska Golfförbundet, säger Carina Sörlander Jäder, klubbutvecklare vid Mora Golfklubb.
– Det blir ofta ett mer trivsamt klimat med en jämn fördelning av tjejer och killar i alla åldrar, säger Carina som själv är aktiv golfare.

Pågår under två år
Mora Golfklubb har cirka 800 medlemmar och firar 40 år nästa år. Golfbanan är på 12 000 hektar och ligger naturskönt på Sandängarna med utsikt över Österdalälven.
– Bara att vistas här är en naturupplevelse. Vi kvinnor som spelar, jobbar eller har någon typ av engagemang i klubben vill gärna att vi blir fler som får ta del av golfens fördelar. Det är kul och det är socialt, hälsofrämjande och avkopplande. För mig personligen är golfen ett naturligt val av sportaktivitet som jag kan spela hela livet.
Vision 50/50 påbörjades i maj och kommer att pågå under två år.
– Vi kommer att planera för riktade aktiviteter, något event och att arbeta för att golfklubben ska bli en attraktivare plats för fler att vara på.

Uppdaterad: 9 juli, 2019
Facebook Twitter Linkedin