Varumärket Mora

Åhléns tillbaka till Mora

Familjeföretaget Åhléns har sina rötter i Dalarna och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 47 varuhus i Sverige och e-handel. Företaget grundades som postorderföretaget Åhlén & Holm i Insjön år 1899 och framgångsfaktorn genom 125 år har varit lyhördheten för kundernas behov.


Varuhuset i Mora öppnade första gången 1954 och stängde 2017. Nu öppnar Åhléns i Mora igen på bästa centrumläge i affärshuset Kronan på gågatan, med en försäljningsyta på ca 1030 m2 i ett plan.
– Jag tror på handel och har lovat att ingjuta energi och handel genom att öppna Åhléns-varuhus i centrumlägen i både stora och små stadskärnor i landet. Jag är nu stolt och glad över att vi öppnar ett Åhléns i centrala Mora igen. Det visar att jag menar allvar med mitt löfte och ser nu mycket fram emot att få välkomna både våra gamla och nya kunder till ett inspirerande varuhus, med många välkända och spännande nya varumärken, säger Ayad Al-Saffar, Åhléns ägare och vd.

Allt under ett tak

Åhléns är idag hela Sveriges varuhuskedja med allt under ett tak med ett sortiment inom mode, hem, barn och skönhet för en hållbar samtid. Stor vikt läggs vid det personliga mötet, som engagerar och inspirerar både stora och små kunder.
Mora är idag med sina ca 20 400 invånare ett centrum för näringsliv, handel och infrastruktur. Tillsammans med den positiva utvecklingen som besöksmålen i Mora ger, finns det goda förutsättningar för en stark handel framöver.
– Jag är otroligt stolt över att tillsammans med alla medarbetare få förvalta arvet utav Åhlén & Holm och bygga vidare in i framtiden. Vi välkomnar nu alla att tillsammans med oss fira Åhléns 125 års-jubileum och öppningen av Åhlénsvaruhuet i Mora, avslutar Ayad Al-Saffar.

Uppdaterad: 2 juli, 2024
Facebook Twitter Linkedin