Med god kännedom om såväl marknad som kunder och kandidater har Clockwork etablerat sig som rekryterings- och bemanningsföretag i norra Dalarna. Efter Coronapandemins topp i våras som påverkade arbetsmarknaden negativt, har behovet av rekrytering och bemanning återigen tagit fart.
Hösten 2016 etablerade sig Clockwork i Mora genom Marit Sandgren, marknadsområdeschef, och Patrik Eriksson, konsultchef.
– Clockwork är ett rikstäckande rekryterings- och bemanningsföretag som finns på ett 20-tal orter i Sverige, från norr till söder. Från kontoret i Mora täcker vi in norra och västra Dalarna och Leksand och Rättvik, säger Patrik.
Under de fyra åren i Mora har verksamheten växt från två anställda till fem. Nyligen rekryterades John Cristoferson, som konsultchef med inriktning mot tjänstemän, Evelyn Hult, som rekryteringskonsult, och Ellen Gabrielsson, som kandidatansvarig.
– Vår styrka är att vi lever, verkar och bor här och har därigenom lokal kännedom om kunderna, marknaden och kandidaterna. Vi är måna om det lokala, säger Marit.
Inom rekrytering hjälper Clockwork företag som är i behov av ny arbetskraft och som vill utvecklas.
– Vårt uppdrag är att hjälpa företaget som ska rekrytera att tänka ett steg till, det vill säga både vad man behöver för kompetens för stunden och vad man kan komma att behöva i framtiden. Utifrån det är vi med dem i hela processen och jobbar långsiktigt med många av våra kunder. Vi har under åren byggt upp ett stort nätverk av kunder och kandidater, som vi har stor nytta av. Det kan vara någon som sökt ett arbete och inte fått det, men som kan vara helt rätt i en annan rekrytering, säger Marit.
Som bemanningsföretag hjälper Clockwork sina kunder med både kort- och långsiktiga uppdrag genom att hyra ut personal till dem.
– Vi hyr ut både kollektivanställda och tjänstemän. Genom oss kan företagen vara flexibla och ha en lägre grund-
bemanning men ta in kompetens där det behövs. Det kan också handla om företag som behöver projektanställa under en viss period, säger Patrik.
När Coronapandemin härjade som värst under våren upplevde Clockwork, som många andra företag, en sviktande marknad.
– Det var inte bra för oss men det är vår roll i näringskedjan. Kunderna använde oss på precis det sätt som de ska, som en gummisnodd. Kunderna brukar hyra tio procent av sin totala bemanning av oss, de kan då vara flexibel i sin bemanning genom att snabbt parera toppar och dalar, och kanske behålla guldkornen av de inhyrda. Sedan en tid tillbaka känner vi att allt börjat komma igång igen.
– Under Coronapandemin har behovet av att hyra tjänstemän ökat och många har upptäckt det flexibla med det.
Även rekryteringarna stannade av i våras, för att komma igång igen efter sommaren.
– För oss har pandemin lärt oss att tänka annorlunda och att vi har många olika tjänster att erbjuda våra kunder. Vi tror att det som varit gör att fler vill bosätta sig i Mora, att man ser värdena med att bo i en mindre stad med närhet till ett aktivt liv, säger Marit.