Genom flera spännande förvärv har FM Mattsson Group blivit en koncern som verkar på en internationell marknad. Samtidigt är fabriken och huvudkontoret i Mora fortfarande en viktig hub och grunden till företagets framgångar.
Ända sedan starten 1865, då Frost Matts Mattsson grundade det som idag är FM Mattsson Group, har krantillverkaren i Östnor varit en viktig och stabil arbetsgivare i Mora.
– På vårt huvudkontor i Mora arbetar idag runt 350 personer inom många olika yrkeskategorier och trots att koncernen växt, inte minst internationellt, med fler varumärken är vår fabrik i Mora fortfarande en viktig hub i koncernen, säger Lisa Sundman Maripuu, HR-chef.
Att tillverka högkvalitativa vatten-kranar till badrum, kök och utemiljöer på plats i Mora är en del av koncernens framgång och i fabriken möter ett stort hantverkskunnande den senaste tekniken inom tillverkning. Genom de senaste årens förvärv av varumärkena Damixa, med säte i Danmark, Hotbath, med verksamhet i Nederländerna och Italien, samt Aqualla och Adamsez i Storbritannien, har FM Mattsson Group växt på den internationella marknaden.
– Vi som jobbar här får samtidigt som vi arbetar lokalt i Mora möjligheten att vara med i en internationell och expansiv koncern med stort hållbarhetsfokus och framtidstro. Den kombinationen gör oss till en unik arbetsgivare, inte bara i Mora utan i hela regionen, vilket är jättespännande, säger Lisa Sundman Maripuu.
Koncept för badrummet
Förvärven har också medfört att man breddat sin produktportfölj till att innefatta mer än vattenkranar.
– Ett bra exempel på det är våra nya badrumsprodukter under konceptet Mora X Collection, där vi till våra kranar nu kan erbjuda ett koncept med tillhörande speglar, badkar och tvättställ tack vare samarbete med våra andra varumärken. Produkterna har tagits emot väldigt väl på marknaden, vilket är jätte-roligt, säger Fredrik Skarp, vd.
Beröringsfria blandare
Under pandemin har koncernen upplevt ett uppsving för varumärkenas beröringsfria blandare som, förutom att vara hygieniska, även hjälper kunderna att spara vatten.
– Det är så klart glädjande att intresset för våra mest hållbara produkter ökar. Hållbarhet är för oss, som för många andra, en prioriterad fråga. Ur den aspekten finns det också många fördelar med egen produktion i Mora, säger Fredrik Skarp.
Med de senaste årens osäkra världsläge har fördelarna med egen produktion i Mora varit tydliga.
– I en tid med höga fraktkostnader och osäkra leveranser har vi en tydlig fördel vilket också gynnar våra kunder. Vi har idag en konkurrenskraftig produktion prismässigt och levererar även vattenkranar till våra andra varumärken, säger Per Hellberg, Product Supply Manager i fabriken i Mora.