Varumärket Mora

Hållbar konst av Philip Bladh

Talang, intresse och hållbar strategi har på knappt två år gjort Philip Bladh till en efterfrågad tatuerare. Med studio i Mora skapar han sitt varumärke och i höst väntar internationella utmaningar för 23-åringen.

Philips tatueringsstil ligger rätt i tiden – fotorealism och surrealism. En stil som kräver talang och tränat konstnärsöga. Han har höga ambitioner och valde tidigt en strategi.
– Jag väljer endast uppdrag som utvecklar mig, jag vill skapa konst på kroppen.
Philip har länge varit fascinerad av tatueringskonsten och förklarar:
– En bild ger mer liv på kroppen än på ett tvådimensionellt underlag. När man rör sig händer det något med motivet, och det måste man också ta med planeringen av placeringen.
I realismen utgår man från fotografier och avbildar så
verklighetstroget som möjligt. Det är tekniskt avancerat och kräver stor skicklighet.

Tatueringsmetod

90% av alla tatuerare använder metoden ”gray wash” vilket
innebär att man skapar gråskalan med vatten. Med den tekniken behöver man tatuera mörkare för att färgerna ljusnar vid läkning.
Philip använder metoden ”gray opaque” som innebär att man tatuerar gråskalan med färg i olika gråa toner, både kalla och varma. Det ger ytterligare ett djup och man använder lika mycket färg på ljusa som mörka partier.
– Jag bytte metod tidigt för att lära mig tekniken rätt och inte behöva lära om. När man tatuerar med mer färg läker tatueringen bättre. Man packar med andra ord mer pigment in i huden vilket resulterar i mörkare och klarare tatueringar efter läkning. Dessutom slipper man tatuera mörkare utan man arbetar med färgerna på ett mer direkt sätt.

Skapar unika motiv

Förberedelserna inför ett uppdrag är noggranna.
– Jag jobbar med kunden utifrån en idé med ett tema, ibland utifrån en eller flera referensbilder. Utifrån det skapar jag ett motiv digitalt genom att koppla ihop olika bilder till en helhet. Kompositionen är det svåraste.
För att få dynamik och kont-raster arbetar han med stora och små former, motiv som är nära och långt bort samt mörka och ljusa färger.
– När jag skapar egna motiv säkerställer det att ingen annan har samma motiv. Dessutom bygger jag mitt varumärke. Jag är min största kritiker och det är den drivkraften som får mig att utvecklas.

Internationella utmaningar

Via sociala medier har Philip nått en bred publik. När instagram-
kontot ”tattoorealistic” med en miljon följare delade hans inlägg tog det rejäl fart. Nu är han inbjuden på mässor i både Danmark och Rom, där han kommer att tävla genom att tatuera på plats. Motivet han ska tävla med är redan klart och både Philip och modellen är förhoppningsfulla.
– För att ha en chans att vinna måste man göra något som aldrig har visats.
Dessutom ska han gästa en studio i Tyskland som bjuder in"guest artsist".
– Självklart vill jag nå en större publik och bli efterfrågad internationellt. Basen ska vara i Mora, men ambitionen är att bli en resande tatuerare.

Hållbar strategi

Philip startade Studio 200 i januari 2019 och han har från början haft en medveten strategi för att behålla lusten och inspirationen till yrket.
– Redan första dagen i studion bestämde jag mig för att tacka nej till mindre tatueringar. Jag var redan då bestämd att yrket inte endast skulle bli ett jobb för mig.
Han är mån om sin tid utanför studion och bokar endast heldagar med kunderna. Han är fullbokad resten av året och öppnar upp för nästa års bokningar i november.
– Det största motståndet hos kunden är den första tatueringen. När den väl är gjord finns de inget stopp.
Därför ska man tänka på helheten redan från början.

TEXT SARA AXELSSON/ FOTO STUDIO 200

Uppdaterad: 5 oktober, 2020
Facebook Twitter Linkedin