Till Mora kommuns webbplats
Till Mora kommuns webbplats

KATZON

Med unik tajming och närvaro fångar hon publiken med sång, teater och konst. Katarina ”Katzon” Sakrisson är kreatören som hittar humorn och förmedlar den på scen och i bild med drivkraften att nå den breda publiken.

Fantasin har alltid varit en nära och kär vän som följt Katarina genom livet sedan uppväxten i Särna. Med fritt utrymme för fantasi, sång och teater fick hon tidigt tryggheten att skapa och underhålla. Som 13-åring gjorde hon sitt första scenframträdande under en revy i Gördalens bystuga. Det var hennes första stora framträdande och hon minns än idag nervositeten före och alla förberedelser inför rollen.
– Jag mimade till Eva Rydbergs roll ”Närsynta bofinken Knut” och hade noga studerat bofinkens rörelsemönster - hur den beter sig och hur den går.
Belöningen från publikens skratt och jubel var omedelbar.
– Jag fick ett otroligt adrenalinpåslag, det var en stark upplevelse.
Känslan att få folk att skratta är något hon bär med sig vid varje framträdande, från kalas till stora shower.
1981 flyttade hon till Mora för att gå gymnasiet och under den här tiden träffade hon Maria Eld och Roger Zakrisson. Trion fann dynamiken i varandra och har genom åren stått på scen tillsammans som sångare och musiker i olika konstellationer.

Framgångskoncept på scen

1985 började hon på Tomteland som aktivitetsledare och den kreativa miljön passade henne perfekt.
Hennes långa karriär omfattar många och olika roller som sångare, komiker, musiker och konferencier. Hon har turnerat med barnteater, trubadur, som underhållare och musikalartist. Några höjdpunkter är succén med bandet Högvilt med åtta tjejer och fyra killar.
– Vi skapade ett unikt koncept med musikalisk bredd och spex. Vi turnerade i 12 år över hela Sverige och deltog i flera TV-framträdanden

Midvinterblot en tradition

Midvinterblot blev nästa framgångskon­cept skapat ur ett annat kreativt samarbete.
– Camilla på Tomteland bad mig och Roger ta fram ett manus till julshow som även Maria och Camilla deltog i. Vi fyra utvecklade sedan Midvinterblot till den stora showproduktion det är idag.
Nu 20 år senare har över 58 000 sett middagsshowen i Tomtelands jättelika verkstad.
Utvecklingen har gått fort från fyra föreställn­ingar med 100 gäster till att 2500 gäster ser showen varje vinter. Även ensemblen har vuxit från fyra till dagens tio artister och dansare.
Bakom framgången ligger en mix av musikal, buskis, show och revy med många komis­ka och överraskande inslag. Allt förpackat med specialdesignade kostymer och kulisser, producerat av Tomteland.
– Vi fyra originalartister jobbar fram manus där vi alla bidrar på olika sätt. Vi ville skapa något helt nytt och oväntat så vår julshow utspelar sig under medeltiden. Våra karaktärer med vikingen Nökve Galte i spetsen består, men nya äventyr väntar varje säsong.
– Det är helt fantastiskt att vi har möjligheten att skapa denna tradition i Mora. Vi har musiken, kreativiteten och vi har publiken. Den stämningsfulla miljön på Tomteland är unik och bidrar till
totalupplevelsen. Idag reser människor från hela Sverige för att se Midvinterblot.

Skaparlust ledde till företag

Liksom musik och teater har skaparlusten funnits med Katarina sedan barnsben.
– Jag har alltid ritat och målat och 2004 gick jag min första målarkurs i akvarell. Efter många kurser och konstutställningar startade hon 2017 det egna företaget “Katzon Konst & Kul” för att satsa på konst, musik och underhållning på heltid. Ateljén på Badstubacken i centrala Mora är hennes oas där hon hämtar kraft och skapar lekfulla motiv som blir tavlor, kuddar, illustrationer och vykort.
– Jag älskar att gestalta människor och försöker fånga ögonblicket med humor. Jag vill att betraktaren ska känna igen sig i mina motiv utan att det är för detaljerat. Det får vara smalt och tjockt, kort och långt – jag vill spegla mångfalden.
Hon har även hittat kärleken i keramiken och låter även här lekfullheten få utlopp i leran. Genom att hyra in sig i en keramikverkstad i Orsa har hon tillgång till all utrustning som krävs.
– Jag är innerligt tacksam för min skaparlust men känner mig stundtals olyckligt kär, då tiden inte alltid finns att engagera mig i keramiken. Att syssla med lera kräver 100 procent fokus och under perioder med mycket dans, musik och teater måste både konst och keramik stå tillbaka.

Brinner för den lokala kulturen

Ateljén håller hon öppen för besökare under högsäsong och sommartid arrangerar hon konsttorg på Badstubacken. Hon engagerar sig även för den lokala kulturen som ordförande i Mora Kulturcentrum.
– Föreningen arrangerar årligen Julsalongen på Mora Kulturhus och Lisselbyutställningen sommartid.
Under Vasaloppet flyttar Katzon ut sina verk på konsttorget på gågatan.
– Min ambition med konsten är att nå den breda publiken och i Mora har vi fantastiska möjligheter till det.

Unika skatter till inspiration

En inspirationskälla för Katzon är lokala företeelser som Vasaloppet, hockey, Moradräkten och Anders Zorn.
– Känslan och själen i Vasaloppet är unik. Det finns så många uttryck, olika kroppar och stilar som skidåkare. Jag märker att det finns stor igenkänning ur mina streckgubbar.
Humlor är en annan inspirationskälla som hon har.
– Jag älskar att de är målmedvetna i sin klumpighet. Uttrycket jag vill förmedla är att de är stora och trygga och klarar det omöjliga.
Fantasi och humor kan Katarina plocka fram blixtsnabbt.
– Mina besökare i ateljén kommer ofta och pratar om Anders Zorns storverk och fantastiska måleri. Det är inte lätt att som konstnär i Mora stå i skuggan av denna gigant. Man får göra så gott man kan. Jag har lånat idén från Zorn med nakna rumpor och kombinerat med mina humlor och då föddes ”rumplorna”.
– Jag är tacksam för fantasin som en gåva och vad det kan ge för möjligheter i livet, avslutar Katarina.

TEXT & FOTO / SARA AXELSSON

Uppdaterad: 24 januari, 2025
searchchevron-downexternal-linkbarscross