Varumärket Mora

KWIKK lanserar betaltjänst för e-handel

Ett enklare sätt att sälja mer, få betalt och hålla koll på beställningarna, så beskriver företaget Kwikk sin nya
betaltjänst som lanseras senare i höst. Visionen är att hjälpa både små och stora företag att göra e-handeln enklare.

Idén till innovationen Kwikk fick grundartrion Joakim Andersson, Madelena Stunis och David Forsberg ur det faktum att många företag upplever det svårt – och kostsamt – att komma igång med e-handel.
– Att komma igång med e-handel kan vara väldigt kostsamt och det tar ofta lång tid att förstå hur tekniken fungerar, något som gör det svårt för mindre företag att börja sälja på nätet. Genom Kwikk har vi skapat ett snabbare sätt att sälja digitalt, på den hemsida man redan har, i sociala medier, via e-post eller SMS. Det är verkligen bara fantasin som sätter gränser, säger Madelena Stunis.

Gör digitaliseringen enkel

En stark drivkraft bakom innovationen har varit att inkludera alla företag, oavsett storlek.
– Sverige består av över en miljon små och medelstora företag där allt fler får stänga igen för att de slåss mot stora e-handelsjättar. Det känns inte hållbart och vi vill ha ett breddat näringsliv där alla får samma möjligheter. Därför har vi gjort det enklare för företag att digitalisera sig genom att skapa en lösning helt utan fasta kostnader. Med Kwikk kan vem som helst snabbt börja sälja på nätet, oavsett erfarenhet och resurser.
Företagen behöver inte ens ha en hemsida för att kunna sälja sina saker eller tjänster. Genom Kwikk går det nämligen att sälja saker direkt i sociala medier.
– Kwikk går att lägga in på hemsidan som företagen redan har, eller direkt på sociala medier som Facebook och Instagram. Det behöver inte heller vara butiker som säljer saker, utan även
restauranger, föreningar och industrier kan använda sig av tjänsten.

Lanseras stort i höst

Förutom betalningar och kvitton håller Kwikk koll på alla beställningar och skapar bokföringsunderlag.
– Vi får ofta reaktionen att ”oj, varför har ingen kommit på det här tidigare”.
Hittills har Kwikk testat sin tjänst på ett fåtal kunder under en pilotperiod. Senare i höst kommer den nya betaltjänsten att lanseras stort.
– Det känns jättekul att äntligen få lansera det här, vi vet att den här tjänsten kommer göra stor skillnad för många företagare.

Vill bli globala

Madelena Stunis, David Forsberg och Joakim Anderssons började arbeta med sin innovation 2018 och sedan dess har Kwikk uppmärksammats på flera sätt. Dagens Industri har skrivit om betaltjänsten och trion har vunnit Alfred Nobels innovationspris Skapa. Etablerade betaltjänsten Swish är teknisk partner och Kwikk är med i Dalarna
Science Parks Inkubatorprogram.
– De hjälper start-ups som de tror på och vi har fått jättemycket hjälp av dem.
Initialt är siktet inställt på Sverige men visionen är att nå ut även utanför landets gränser.
– Intentionen är att bygga ett globalt företag. Det finns lokala företag i hela världen som behöver den här tjänsten. Vi vill hjälpa andra företag att blomstra, oavsett storlek och var i världen de finns.

TEXT SOFIA JEMTHANS

Uppdaterad: 29 september, 2021
Facebook Twitter Linkedin