Varumärket Mora

Mora for Life för framtiden

Mora IK går in en säsong där förutsättningarna satts ur spel och inget är som vanligt. Pandemin påverkar hela samhället och i hög grad idrotten när matcher måste spelas utan publik och intäkterna uteblir. Men engagemanget för den anrika hockeyklubben brinner som aldrig förr, det visar Mora for Life – klubbens åtgärdsplan för framtiden.

Idrotten är en viktig del av vårt samhälle. Den enar och förenar, skapar upplevelser och meningsfulla aktiviteter. I svåra tider blir det extra tydligt vad en klubb som Mora IK (MIK) betyder. I pandemins spår är det inte bara publiken som uteblir, föräldrar får t ex inte komma in på arenan för att hjälpa sina barn knyta skridskorna. Men i denna märkliga tid är mycket också som vanligt. Svettiga träningspass genomförs, cuper vinns och matcher spelas.
– Vi har mött ett enormt stöd, förståelse och uppslutning för att hjälpa föreningen. Man blir rörd och berörd av engagemanget och får ett tydligt kvitto på att hockeyn och MIK är i mångas hjärta säger Maria Strand, marknad- och kommunikationsansvarig.
– Vår satsning Mora for Life, där man bland annat kan köpa supporterbiljetter, lotter eller swisha ekonomiska bidrag, har redan gett över 300 000 kronor till klubben. Detta är en viktig del i den åtgärdsplan vi tagit fram och följer.

Mora-hockey en röd tråd

Mora IK har gjort en tydlig satsning på sportsidan där alla ledare och tränare jobbar med något man kallar ”den röda tråden”. Det innebär att samma spel-system, en Mora-hockey, är grunden för alla nivåer.
– En liten klubb som MIK kan inte köpa sig till framgång utan måste bygga underifrån. Genom denna sportsatsning skolas spelare in i A-laget på ett mer framgångsrikt sätt. Ledarna utgår från samma tankar och kan stötta varandra. Vi får ett kompetensutbyte och en stark inspiration för de unga spelarna när kunskapen går hela vägen.

Satsning på damlaget

Sen två år tillbaka har klubben också gjort en målmedveten satsning på damhockeyn. En anställd tränare jobbar idag med damerna och man har båda dam- och flicklag.
– Vi har flera duktiga tjejer på gång och återväxten till damlaget är tryggat. Flicklaget har varit framgångsrika och vann nyligen Morakniv Cup i Älvdalen. Det har öppnat dörrarna för många tjejer att testa hockey.
– Våra insatser på damhockeyn skickar tydliga signaler var MIK står. Vi ska vara en komplett klubb med bredd och spets. A-laget är lokomotivet som drar mycket av ekonomin för att övriga delar också ska kunna utvecklas.

Tre Kronors hockeyskola

En del i bredden är Tre Kronors hockeyskola, varje tisdag i Smidjegrav för barn 4-7 år, där MIK:s ungdomsansvariga håller i träningen. Även här ser man att lusten för hockey spirar och man har haft rekord i antal deltagare trots Corona.
– Att väcka intresset för skridsko och hockey och glädjen med lagsport och att röra på sig är en jätteviktig del i Mora IKs arbete. Det är här vi skapar våra framtida spelare, supporters och partners.

Målet är SHL

Mora IK har spelat i högsta ligan och naturligtvis är det långsiktiga målet att ta sig tillbaka till SHL. Man har en ny tränare i Johan Hedberg som styr skutan på vägen.
– Vi siktar högt men vi gör det tillsammans med bygden med mycket glädje, stort ansvarstagande och en målmedveten plan, avslutar Maria.

Uppdaterad: 27 november, 2020
Facebook Twitter Linkedin