Varumärket Mora

Verkliga möten är unga företagares affärsidé

Årets tillväxtföretag och Årets tjänst bland UF-företag i Dalarna. Det är utmärkelserna till Mora-kvartetten Four Elements, som består av Maja Stefansson, Amanda Sandström, Wilma Björkman och Agnes Wicander. De läser ekonomiprogrammet på Mora Gymnasium och driver under det tredje och sista året i utbildningen ett UF-företag.

Kundmöten som affärsidé

FourElements erbjuder tjänsten att representera företag på mässor, events och via sampling. Idén föddes ur att man såg hur stress var påtagligt för många företagare och att bland annat marknadsföring blev lidande. Man ville då skapa en tjänst där man kunde hjälpa företagen med marknadsföring genom verkliga kundmöten. Det skulle frigöra tid för företagen att fokusera på sin kärnverksamhet.
– Vårt koncept har nu visat sig vara mycket lyckat, säger Maja.
Företaget startades i september genom skolprojektet Ung företagsamhet, där många gymnasieungdomar runt om i landet får möjlighet att testa hur det är att starta upp och driva eget företag.
För FourElements har det varit mycket mer än ett skolprojek.
– Det har genererat många lärdomar, upplevelser och kontakter för oss, säger Agnes.

För långvariga kundrelationer

I skrivande stund har tjejerna jobbat över 400 timmar åt nio olika arbetsgivare på mässor och event runt om i landet.
– Anledning till att vi har valt att rikta in oss på mässor och events är för att vi ser att det verkliga kundmötet skapar mest tillitsfulla och långvariga kundrelationer, vilket är grunden i alla verksamheter, säger Wilma.
Tjänsten utgår från kundens behov men är specificerad inom mässor, event och sampling.
– Våra tjänster är mässvärdinnor, försäljning, sampling, uppdatering av sociala medier under arrangemanget, hålla i tävlingar, kommunicera, informera och engagera, berättar Amanda.
Hittills har den största utmaningen som för många andra varit Corona-viruset, som gjort att alla inplanerade uppdrag under våren blivit inställda.
– Vi är ändå glada att se hur viktiga kundmötena är för samhället och vår ekonomi, säger Amanda.
I samband med uppmaningen till social distansiering har FourElements UF utökat sitt utbud.
– Vi har anpassat våra tjänster efter rådande omständigheter och erbjuder nu även att handla åt folk i Mora- och Orsaområdet, berättar Agnes.

Fyra element

Namnet FourElements symboliserar fyra olika element, vars drivkrafter och kompetenser kompletterar varandra som skapar det ultimata teamet. Vad som händer i framtiden för FourElements är i dagsläget oklart men sannolikheten är stor att företaget kommer drivas vidare och fortsätta göra skillnad i vårt samhällsekonomiska kretslopp.
– Vi hoppas på att få träffa många kunder på mässor och event framöver.

FourElements är modeller i modereportaget Magasin Mora Vår 2020. Se bilder på Mora Köpstads Facebook .

https://www.facebook.com/pg/morakopstad/photos/?tab=album&album_id=4025058637512126

Uppdaterad: 30 april, 2020
Facebook Twitter Linkedin