Varumärket Mora

Mora Bokhandel grundades redan 1875 och tillhör idag Sveriges ledande bokhandelskedja Akademibokhandeln. Bertil, Malin och Britta är trion som tillsammans bestämmer vad som ska finnas i hyllorna för att skapa läslust genom hela livet.

Bertil Kröjtz är bokhandlaren som på ett bananskal halkade in i bokvärlden 1996, efter en annons i Dagens Industri. Den anrika bokhandeln i Mora var till salu och med bakgrund som egenföretagare inom försäljning fanns en nyfikenhet att driva butik. Hustrun Anna arbetade då extra i bokhandeln, så det fanns en koppling.
– Det tog några år att komma in i branschen, men den tidigare ägaren fanns kvar som stöd.

Varierat sortiment

Akademibokhandeln drivs i franchiseform och av Sveriges 95 butiker är 80 centralägda. Tillsammans med Bertil jobbar här Britta Frisk och Malin Frisk och tillsammans strävar de efter hög service.
– Grundsortimentet bestäms centralt, men vi har ett eget ansvar att erbjuda ett varierat sortiment som passar alla åldrar. Vi är lyhörda och försöker möta efterfrågan. Vi kan vrida vårt sortiment på en timme. Det är extra roligt att vi gör det tillsammans, säger Bertil.

Snabb utveckling

Genom åren har mycket hänt i branschen och det gäller att hänga med i utvecklingen. Från Internethandel och e-böcker till trender på Tik Tok.
– När Internethandeln drog igång 1998 hade vi stora farhågor ett tag. Sen kom de digitala e-böckerna, men de nådde aldrig någon framgång. Dock har streaming av böcker tagit av marknaden.
– Nu ligger siffrorna ungefär på 65% tryckta och 35% streamade. Marknaden har ökat för ljudböcker och förklaringen kan vara att man är mer effektiv med sin tid, då man lyssnar på boken och samtidigt kan göra annat. I konkurrens med skärmar är det extra viktigt att läsandet börjar i tidig ålder och att läsningen blir lustfylld och spännande.

Stark handel i Mora

Många kommuner saknar bokhandel, men handeln i Mora är fortsatt stark. Mora är ett handelscentrum i Norra Dalarna med upp till 90 000 i upptagningsområde.
– Styrkan är att ha ett mixat utbud med privata butiker och kedjor i tre olika handelsområden. Vi har stor expertis inom olika branscher.
Mora lockar besökare året om, med en stark sommar- och vintersäsong.
– Vi har inte samma sortiment som i storstäder, vi behöver ha annat i våra hyllor för att vara intressanta. Vi är en traditionell bokhandel med ett ansvar att plocka upp ett sortiment med lokal anknytning.
– Just nu är det extra kul med stort tryck på Ninni Schulmans deckarserie. Med två kriminalromaner som utspelar sig i våra trakter gör det unikt att verkligen erbjuda läsning med lokal prägel.

Text & foto: Sara Axelsson